Lielo masu produkcijas un mazo ražotņu sieru atšķirības

Photo of author
Written By Lauris Krams

Dzīve ir skaista, bet siers to padara vēl skaistāku! Lai kādu sieru mēs izvēlētos, jāatceras, ka aiz tā vienmēr stāvēs cilvēku darbs. Kā lielo masu, tā mazo siera ražotņu darbi ir līdzīgi, tomēr svarīgākās detaļas atšķiras, piemēram, siera gatavošanas uzraudzība, uzņēmuma politika, ražošanas apjomi un iesaiste produkta atpazīstamības vairošanā.

Rakstā apskatīsim kādas ir būtiskākās atšķirības starp lielajiem siera ražotājiem un mazajiem siera ražotājiem. Uzzināsim kādi ir katras ražotnes plusi un mīnusi, spēki un vājības.

Kvalitāte

kvalitātes pārbauda

Lielākais siera ražošanas uzņēmums pasaulē ir Nestle, kura ieņēmumi no piena produktu ražošanas sasniedz 94 miljardus ASV dolāru. Pēc šiem skaitļiem var redzēt, ka lielie ražotāji nav tie, kas tēmē uz kvalitāti, bet gan uz saražoto daudzumu. Savukārt, mazās ražotnes ir tās, kas koncentrējas uz augstu kvalitāti un garšu daudzveidību.

Bieži var novērot, ka līdz ar augstas kvalitātes siera ražošanu tiek izmantotas tradicionālas metodes un vietējās izcelsmes sastāvdaļas. Šie sieri sniedz garšas kārpiņām plašāku, unikālāku un amatniecisku siera piegaršu. Lielie ražotāji dod priekšroku efektivitātei un konsekvencei, nevis amatnieciskām metodēm un koncentrējas uz standartizētu, masveidā ražotu sieru.

Zīmola atpazīstamība

izstāde

Mazākajām rūpnīcām un to zīmolam bieži ir jācīnās, lai iegūtu atpazīstamību, bet lieliem siera ražotājiem parasti ir arī lielāka zīmola atpazīstamība. To rokās ir daudzi mārketinga resursi, savukārt mazie, neatkarīgie siera ražotāji vairāk paļaujas uz mutvārdu ieteikumiem un nišas mārketinga stratēģijām.

Lai “padotu vārdu tālāk” tiek ieteikts piedalīties dažādos zemnieku tirdziņos, vietējās ēdienu izstādēs, kā arī lielās starptautiskajās izstādēs, kur var iepazīties ar iespējamajiem sadarbības partneriem. Ir jāapmeklē citi nozares pasākumi un jāiesaistas labdarības akcijās. Šādējādi, zīmols paver iespējas izplesties ne tikai savā zemē, bet arī pasaulē.

Lielisku piemēru, kā rūpēties par sava zīmola atpazīstamību, mums rāda “Sērenes piens.” Ražotne savā pastāvēšanas laikā dodas uz izstādēm, kā”Gulfood”. Piedalās sarunās ar produktu izplatītājiem Saūda Arābijā un ASV. Kā arī aicina pie sevis ciemos atpazīstamus ļaudis, piemēram, Zemkopības ministru Kasparu Gerhaldu.

Ražošanas apjoms

siers

Kā jau iepriekš uzzinājām, lielie siera ražotāji ražo sieru lielos apjomos. Savukārt, mazie, neatkarīgie ražotāji ražo sieru mazākās partijās. Tas nozīmē, ka lielie siera ražotāji var ražot sieru ar zemākām izmaksām uz vienu vienību. Mazajiem ražotājiem var būt lielākas izmaksas, jo to ražošanas apjoms ir mazāks. Tāpēc arī bieži vien, apmeklējot zemnieku tirdziņus, varam novērot, ka šādiem sieriem ir krietni lielākas cenas. Ir jāapzinas, ka tās ir nepieciešamas, lai ražotājs atpelnītu ieguldīto naudu.

Izplatīšana

rūpnīca

Kā jau varam minēt, lielajiem siera ražotājiem nav jāsaskaras ar tādu problēmu kā izplatīšana, jo to rokās ir resursi, lai investētu liela mēroga ražošanā. Lielajām rūpnīcām ir efektīvās piegādes ķēdēs un patnerattiecības ar lielākajiem izplatītājiem. Savukārt, maziem siera ražotājiem var būt ierobežotāka izplatīšana, galvenokārt, pārdodot sieru vietējā tirgū vai specializētajos mazumtirdzniecības veikalos.

Garša

govis

Ir gan grūti pateikt, kurš siers ir gardāks par otru, jo katram cilvēkam ir sava gaume. Tomēr pastāv uzskats, ka mazajiem siera ražotājiem vai amatnieciskajiem siera ražotājiem bieži vien ir labāki sieri, jo viņi var veltīt vairāk laika un uzmanības katrai siera partijai. Viņi var izmantot augstas kvalitātes sastāvdaļas, piemēram, pienu no vietējiem ražotājiem.

Ne reti šādu amatnieciskāku sieru pagatavošanai tiek izmantotas vecākas un tradicionālākas metodes, kuras nodotas no paaudzes paaudzē. Mazās rūpnīcas var arī eksperimentēt ar dažādām sastāvdaļām un paņēmieniem, lai radītu unikālus un aromātiskus sierus, kas nav panākami lielos mērogos.

Brīžos, kad nevaram pateikt, kurš siers šķiet garšīgāks, eksistē parametri pēc kuriem varam vadīties :

  • Aromāts. Ja sieram ir spēcīgs un patīkams aromāts, tas parasti liecina, ka tas ir garšīgs.
  • Konsistence. Siera konsistence var ietekmēt tā garšu. Gluds, krēmīgs un mutē kūstošs siers var būt baudāmāks nekā siers, kas ir sauss vai drupans.
  • Garša. Siera garša var būt no maigas līdz spēcīgai, un tā var būt sāļa, pikanta, riekstu vai salda. Garšīgam sieram jābūt ar sabalansētu un kompleksu garšas profilu, ko ir patīkami ēst.
  • Vecums. Siera vecums var ietekmēt tā garšu. Jaunāki sieri mēdz būt maigāki, bet nogatavinātiem sieriem ir izteiktāka garša.
  • Saderība. Siers, kas labi sader ar citiem pārtikas produktiem, var liecināt par tā garšas kvalitāti. Piemēram, siers, kas sader ar krekeriem, augļiem vai vīnu, var liecināt, ka tas ir garšīgs.
  • Siera izvēli nosaka piens, jo piena garša atšķiras pēc dzīvnieka no kura tas ir ņemts. Piemēram, no kazas piena ražotiem sieriem parasti ir pikanta, skābāka garša, savukārt no govs piena ražotiem sieriem parasti ir maigāka, krēmīgāka garša.

Sociālā atbildība

Aizvien biežāk dzirdam šo vārdu salikumu – “sociāli atbildīgs” un tas tiek pielietots arī pārtikas produktu jomā. Ir sarežģīti izdarīt apgalvojumu par to, vai mazākie siera ražotāji ir sociāli atbildīgāki nekā lielākie, jo tas var būt atkarīgs no dažādiem faktoriem, piemēram, uzņēmuma kultūras, vadības un uzņēmējdarbības modeļa.

Bet tomēr, ja skatamies kopumā, tad var teikt, ka eksistē daudz vairāk mazo siera ražotņu, kas piekopj sociālo atbildību nekā lielo. Mazajiem siera ražotājiem ir ciešāka saikne ar vietējām kopienām un viņi bieži vien labāk pārzina savu klientu vēlmes, un vajadzības. Tie var labāk apzināties savas darbības sociālo un vides ietekmi. Biežāk izmantot ilgtspējīgu, ētisku praksi, piemēram, iepirkšanos no vietējām saimniecībām, bioloģisku sastāvdaļu izmantošanu un atkritumu samazināšanu līdz minimumam.

Tie var būt gatavāki ieguldīt laiku un resursus iniciatīvās, kas sniedz labumu vietējai kopienai, piemēram, sponsorējot vietējos pasākumus vai ziedojot produktus pārtikas bankām vai citām labdarības organizācijām.Tomēr ir arī lieli siera ražotāji, kas savā darbībā par prioritāti izvirza sociālo atbildību un ilgtspēju, piemēram, investējot atjaunojamajā enerģijā vai ieviešot godīgas darba prakses visā piegādes ķēdē.

Ceru, ka Jums patika mūsu raksts. Ja pats esat uzņēmuma īpašnieks un mācaties kā izplatīt sava uzņēmuma vārdu, iesakām Jums izlasīt rakstu Kā uzlabot pārdošanu ar stendiem.